Härliga Timja!

I måndags kom Karin och Zacke på besök och Timja blev helt till sig då hon verkligen gillar Zacke och inte är rädd för honom längre! Jag fick flera tillfällen att träna passivitet i famnen då det gick lite för vilt till. Zacke var här i flera timmar och efter det var Timja helt slut.
 
Här är de två busarna!
 
På kvällen åkte vi iväg på hundkurs i Helsingborg. Det är lite annorlunda att ha en hund som är så intresserad av andra människor som Timja är och vid inkallningen var hon mer intresserad av Ulla (en av instruktörerna) och hennes godis än av Hanna och mig som ropade och lockade på henne allt vad vi kunde. Till slut kom hon i alla fall. Jag tycker bara det är härligt att hon är glad i folk, vi får helt enkelt jobba efter det. Vi har haft hantverkare här hemma i två dagar och hon vill bara fram och hälsa med viftande svans och sedan är det inget mer med det.
 
I går var det också en händelsefull dag då vi på förmiddagen hade bestämt med Helene, Cesar och Cocos. Det är så roligt att se hur Timja hänger efter Cocos och första gången vi träffades tyckte vi (Helene, jag och Louise) att det var lite konstigt att Timja inte tog åt sig mer av Cocos tillsägelser utan bara fortsatte att pocka på hennes uppmärksahet. Men jag tror att hon förstod att Cocos är en "snäll" hund som inte kommer att skada henne. Jag har ju märkt nu när vi träffat andra hundar som också morrat och sagt ifrån då hon kommit för nära. Då har hon reagerat helt annorlunda och hållt sig ifrån. Det känns som att hon kan läsa av vilka hon kan ty sig till och vilka hon ska hålla sig ifrån. Under pomenaden träffade vi massor med andra hundar och Timja skötte sig exemplariskt. Till och med Cocos och Cesar började leka lite och Timja försökte hänga med i det höga gräset.
 
På kvällen åkte vi till min pappa och åt gott tillsammans med min syster och hennes familj. Min pappas särbo har en hund som heter Nemo. Han och Charlie var bra kompisar men Nemo och Timja funkar inte lika bra tillsammans. Kanske är det så att Nemo har blivit lite äldre och inte vill leka längre. Nemo är lite opålitlig men Timja skötte detta jättebra och höll sig på behörigt avstånd från Nemo. Fast hon ville leka med honom vid några tillfällen men då tittade bara Nemo på henne. Men den lilla busan ville gärna ligga inne i rabatterna och när vi tittade närmre så hade hon brutit av massor med grenar och snott en liten kruka med en rot i som hon hade ätit upp. Hon är expert på att bryta av grenar, våra hallonbuskar har minskat i omfång sedan Timja kom till oss. Med ett enda bett knipsar hon av en ganska tjock gren och snabbt går det också.
Här ligger hon och visst ser hon helt oskyldig ut!
Som tur är har min pappa många växter i sin trädgård!
 
De gånger vi har varit borta hos andra har Timja varit jättelätt att ha med! Det samma gällde igår (om man bortser från de uppätna växterna). Hon kan komma till ro och lägga sig och sova och hon är bara go och glad.

Kommentarer
Postat av: Petra Merci & Ester

Hahaha !! Hon verkar helskön eran lilla tjej. Vilken tur att det var mer blommor runt om .
;)

2012-07-24 @ 09:03:40
URL: http://www.nogg.se/lufsen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0