Shaping!

 
I går och i dag provade jag att få Timja att göra en sak genom shaping. Klickern var framme lika så godisskålen. Jag bestämde mig för att slutmålet skulle vara att sätta tassarna på något. Jag valde barnens gamla pall som stått några år i badrummet utan att användas.
Jag satte den framför henne och sedan var det bara att vänta. När hon satte nosen på pallen klickade jag och gav gods, detta gjorde jag några gånger. Sedan väntade jag tills hon satte tassen mot pallen och då klickade jag och gav godis, sedan skulle hon sätta tassen på och detta gjorde hon också. Duktiga tjejen! Detta gjorde jag i går. I dag klickade jag när hon satte tassen på och sedan väntade jag tills hon satte båda tassarna och det tog ca 3 minuter. Sedan var det klart!. Det var jätteroligt och särskilt roligt var det att se hur hon funderade över uppgiften och försökte klura ut vad jag ville. Annars är hon inte särskilt skällig men när vi gjorde detta skällde hon då hon inte visste hur hon skulle göra.
 
Så här såg lilla tjejen ut!
 
En härlig färgklick i vår höstträdgård!

Kommentarer
Postat av: Margareta och Ginnis

Timja är så härlig och vilken bra övning!
Höstfärgerna är underbara men hösten i sig är inte så rolig. Mörkret kunde jag vara utan. Minusgrader tre nätter i sträck men underbart väder på dagen.
Trevlig helg!
Margareta och Ginnis

2012-10-12 @ 14:41:33
URL: http://perroginnis.blogg.se
Postat av: Petra Merci & Ester

Hejja hejja ! Vad duktiga ni är och hon är ju så söt eran lilla Timja .
Kram Petra

2012-10-18 @ 09:06:18
URL: http://www.nogg.se/lufsen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0