Träning!

Förra helgen träffades vi ett helt gäng och fick tips på hur man ska träna lydnad och eventuellt tävla.
Jag tycker det är jätteroligt att träna Timja och fick många bra idéer. Någonting som jag inte tidigare tänkt på är att få Timja att komma så snabbt som möjligt vid inkallning. Vänta med att göra ingången tills farten finns där. Jag har naturligtvis tänkt tvärt om och försökt att få till ingången redan nu. Men nu är det upp med en leksak så Timja kommer som ett skott. Dessutom har jag börjat ha leksaken i vänster hand iställt för höger då hon ju ska sätta sig på vänster sida. Träningen i helgen har verkligen inspirerat mig och jag blev glad då jag hittade boken "Med sikte på 10:an" av Niina och Kenth Svartberg, som jag helt glömt bort att jag köpt. Det finns många bra tips i den, det kan vara små detaljer som jag inte alls tänkt på. Det verkar vara en bra bok och jag tränar just nu fotpositionen i köket med en stor spegel framför oss. Jag har bestämt mig för att försöka använda shejping metoden så mycket som möjligt då jag märkt att Timja lär sig snabbare då. Hon måste själv tänka ut hur hon ska göra. Det är fantasktiskt roligt att se hur hon tänker och ändrar och försöker göra rätt. Det gäller att ha lite is i magen och belöna de små framstegen hon gör. Jag använder klickern som belöningssignal, då jag tycker att hon reagear snabbare. I boken står det även att det är bra att vänja hunden från början att föraren inte tittar på hunden och att hunden inte ser förarens ansikte när man tränar in momenten. Detta har jag inte alls tänkt på, jag går ofta och tittar på henne och det är hon van vid. Det är många små detaljer som jag inte tänkt på.
Timja tycker det är jätteroligt att träna och det är så kul!

Kommentarer
Postat av: Louise

Kan tyvärr inte komma på träningen imorgon - hoppas vädret blir lika fint som idag! Kunde vara kul att få läsa hur Lilys jämnåriga kompis tar ut sina svängar, ser fram emot att höra mer om Timjas små hyss! Vi ses!/Louise o Co

2012-10-20 @ 16:13:38
URL: http://isaodicho.blogg.se
Postat av: Petra Merci & Ester

Härligt Petra. Visst är det kul att träna de små. KM i gränna nästa år då ;)

2012-10-22 @ 19:11:10
URL: http://www.nogg.se/lufsen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0