En vecka i januari!

Nu är det äntligen riktig vinter även här i Skåne, några minus och ett lager med snö. Ingen smutsig hund som ska in i huset och oftast lätt att torka av. Förra veckan var vi väldigt aktiva. På onsdagen träffade jag och Timja Helene och Cocos och Ing-Marie och Igor. Vi tränade lydnad och Helene gav tips till Ing-Marie och mig. Det var väldigt kallt den kvällen, Ing-Marie berättade att det hade varit -13,5 grader då hon körde från Oxie brukshundsklubb. Det blev därför ett kort träningspass. Men det var roligt ändå! Timja och jag har tränat fotpositionen och börjat ta några steg nu. Jag gör också höger och vänster sväng och det går faktiskt riktigt bra. Träningen ger resultat och det är så härligt att träna då Timja är så fokuserad. Nu ska jag jobba på att Timja behålller fokuseringen när hon går fot lägre sträckor och få in svängarna bättre.
 
I torsdags var jag på kurs i Malmö, en vardagslydnadskurs med mycket inriktning på Klicker. Denna kurs hålls inomhus och det var riktigt skönt men det var en ganska liten lokal. Vissa saker tyckte jag kanske inte passade oss riktigt. T ex skulle vi släppa hundarna lösa och när Timja tog kontakt med mig skulle jag klicka och ge godis. De andra hundarna var ganska stora; bl a en Rhodesian hane som var 8 månader och Timja gillade inte honom och blev väldigt besvärad när han blev för närgången, han var för stor helt enkelt. Han var dessutom riktigt jobbig! Efter en stund gick Timja bara efter mig med svansen mellan benen och syftet med träningen uteblev för oss och blev t.o.m. negativ. Eventuellt gör vi en annan övning vid nästa tillfälle. 
 
I söndags var vi på kurs hos Helene och denna gång var vi mer lagom antal, 8 par. Alla i gruppen var superduktiga och vi fick väldigt mycket beröm av Helene. Timja sitter just nu som klistrad när jag lämnar henne och är väldigt fokuserad på mig. Det är förstås lite svårt när Kenzo kommer och vill leka eller när lilla Smilla är för nära. Helene är också en stor störning då Timja tycker väldigt mycket om sin "extra matte". Men det är härligt att ha en hund som är glad och söker kontakt med andra för att hon är social, då gör det inte så mycket. Hon kan snabbt växla tillbaka till full fokusering igen. Inkallningen går också väldigt bra, hon sitter kvar tills jag kallar och då kommer hon som ett skott. I söndags fick vi testa något nytt, göra inkallning med ryggen mot hunden. Vilket gick bra.
 
Idag gick vi en promenad längs med stranden, lite blåsigt men härligt ändå!
Spanar ut över Ribersborg och Västra hamnen!
 
 
Ja, det här är inte en särskilt ovanlig syn hemma hos oss nu! Timja älskar att vara i soffan och för min del gör det inte så mycket. Men Rickard är inte särskilt förtjust. Men när hon kommer och smyger upp i soffan och lägger sig bredvid honom är det ganska ok ändå. Ni tycker kanske att det ser konstigt ut med en säng i vardagsrummet. Detta är just nu (ända sedan 19 december) Joels tillfälliga sovrum.
 

Kommentarer
Postat av: Louise

Oj, då det var en tuff övning att redan vid första kurstillfället släppa valparna lösa, för att öva kontakt med sina förare. Det ska väl till mycket om Timja som är så framåt tvekar! Hoppas hon tycker det är roligare nästa gång! Ses vi på söndag?/Louise & Co

2013-01-24 @ 19:44:18
URL: http://isaodcho.blogg.se
Postat av: Margareta och Ginnis

Så imponerad jag blir att höra hur bra "fot"-arbetet går. Jag kommer nog aldrig att lyckas få Ginnis att gå fot långt. I alla fall inte om det är hundkompisar i närheten. Sitt eller ligg och stanna kvar går däremot bra. Skönt att något gör det.

2013-01-26 @ 17:15:12
URL: http://perroginnis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0